Els requisits previs al llenguatge són els que es
necessiten per aconseguir una correcta competència en el llenguatge, llegir,
esciure, parlar... i una bona base per a l’aprenentage.
Els
requisits previs als llenguatge són:
atenció-memòria-imitació
gestual i vocal-discriminació visual i auditiva-esquema corporal-orientació
espacial i temporal-ritme-relaxació-respiració-bufar-praxis
Amb un conte davant, i una vegada
captada l’atenció del xiquet, podem jugar a moltes coses, hi van uns quants exemples
explicats a grans trets.
Descobrir l'esquema corporal:
mirant els personatges protagonistes dels contes es poden anomenar cada part del cos. Després que
el xiquet es busque les parts en ell mateix i en nosaltres.
Descobrir colors: Sobre una imatge de
conte repassar els colors, cada vegada que es diu el nom acompanyar-lo del
color que és. Per exemple: Hi ha una casa blanca i una arbre verd... la xiqueta del vestit groc...
Cantar cançons: Hi ha molts contes que
incorporen cançons que agraden molt. També es pot inventar cançons fent frases
sobre el conte que s’està llegint, bé posant-li ritme de cançó coneguda o inventar
ritme nou. Sempre s’ha de cantar vocalitzant.
Jocs de bufar: Es posen els noms dels
personatges de contes en paperets i es fan boletes i damunt la taula es fan carreres, i a partir d’este primer buf es
poden seguir amb altres jocs de bufar, com bufar globus, instruments de
plàstic, ciris.... fer batalles de bufar, mans darrere només s'ha de
perseguir als altres bufant. Jugar a bufar fort o fluix, cap amunt o cap
avall, desfer el monyo si el joc es fa
cara a cara, bufar i desfer el cabell de la persona que està enfront, bufar
ciris, bufar palleta, bufar bombolles de sabó.
Què anem a fer? Sobre contes en els que
apareix una família, aprofitar les rutines per entaular conversa comparant el
que es fa amb el personatge: parar taula, fer un pastis, fer el llit, un dia de
neteja...Utilitzar l'activitat per anar anomenant els objectes, dir alguna
característica, dir coses que s'assemblen... Si es fa una activitat nova es pot
buscar un conte sobre el tema a la
biblioteca o a la xarxa.
Que hi ha dins? buscar i anomenar elements guardats dins d'una bolsa,
dins la cartera del col·legi, dins de la bolsa del lavabo, la caixa de
ferramentes, dins d'una butxaca.... Es poden traure i que els xiquet vaja
anomenant-los. Partint de contes es posen dins la bolsa elements que formen
part d'un conte, es posen fotocopies dels personatges o paisatges o objectes...
també es poden posar dibuixos que hagen fet ells.
Joc de “jo soc el rei”. Sempre que en un conte apareix un rei
o un castell es pot fer este joc d’imitació. La cançó diu " jo sóc el rei, que faig la llei i tot el que jo diga ho haureu
de fer" El xiquet o adult que fa de rei fa un gest i després de
repetir la retafila l’altre ha d'imitar, es poden fer gestos, praxies,
bufits... posicions del cos, carasses..el rol de rei el fan tan l'adult com els
xiquets.
Joc d'allargar frases. Referent al conte o a qualsevol
situació: la caputxeta roja porta una cistella, la caputxeta roja porta una
cistella amb mel, la caputxeta roja porta una cistella amb mèl i llet
Joc que li diu Dibuixar elements
no vius que apareixen en un conte i
donar-los vida...Que li diu un llapis a una llibreta?..una formiga a un
elefant?...
Jocs com el “veo
veo” Sobre unes il·lustracions d’un conte.
Joc “de la havana
ha vingut un vaixell carregat de”... de
personatges, de colors, de menjars... segons cada conte escoltat o llegit
Joc de “busca
....que està al costat de...i és de color...” amb un inici de descripció. Sobre il·lustracions dels llibres.
Mirar i parar-se en
detalls.. sobre un conte, podem buscar detalls gràfics però tambè
lletres o paraules.
Joc d'amagar l'
alarma i buscar-la. Per treballar la discriminació
auditiva, es pot fer a partir d’un conte on aparega algun despertador o alarma
o algun xiquets que es desperta.
Fer teatre gestual
i corporal. Dramatitzar processos viscuts o
d’algun personatge de conte: la mare s'alça...desdejuna, es vist, desdejuna,
passeja rega les plantes..va a treballar..dorm...Dramatitzar processos narrats:
per exemple representar la història del soldadet de plom: El soldat balla amb
la ballarina, el soldat cau de la finestra, el soldat es crema.
Jugar als absurds Agafant idees sobre contes
llegits o coneguts es planteja la pregunta que passaria si...? o contestat si o no: per exemple: mengem amb els peus? Antoni és un arbre? La pilota és quadrada? O
responent raonant. Exemple: Per què no caminem amb les orelles? per què
no mengem pedres? per que no volen els burros, retalle amb les pintures? menges
amb els peus?
Estos són exemples entre molts, és un resum de tot el que es pot fer per estimular els llenguatge amb un conte. El que es preten és que el conte siga una font de diversió i que des de menuts els xiquets i xiquetes es familiaritzen amb els llibres i que ho associen a passar-ho bé.
*Extracte
de la xerrada destinada als pares d’infantil
per
l’estimulació del llenguatge i animació lectora.
Mariló
Sanz,
logopeda i responsable de la biblioteca del centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario