Hi ha moltes maneres de
treballar el llenguatge, ja hem vist alguns jocs.
CONVERSAR és important.
Podem parlar de contes.
Els adults deuran presentar models de frases correctes tant a nivell articulatori com morfo-sintàctic, expressant amb naturalitat les seues idees, ordres o els seus comentaris. Deuen expressar-se amb frases curtes, no excessivament llargues, separades per breus pauses, evitant expressions incompletes, suposant que el/la xiqueta ja ha comprés el missatge i evitant tons infantils i diminutius.
Podem parlar de contes.
Els adults deuran presentar models de frases correctes tant a nivell articulatori com morfo-sintàctic, expressant amb naturalitat les seues idees, ordres o els seus comentaris. Deuen expressar-se amb frases curtes, no excessivament llargues, separades per breus pauses, evitant expressions incompletes, suposant que el/la xiqueta ja ha comprés el missatge i evitant tons infantils i diminutius.
També és important motivar als xiquets/es per a que
expliquen el que vulguen, hem d’esperar el temps necessari, no devem
avançar-nos en les seues produccions verbals. Hem de saber escoltar-los.
El "moment del conte" deuria ser una rutina diària en cada casa on hi ha menuts.
A nivell afectiu, crear un moment especial per escoltar
un conte, és important per a que el xiquet o xiqueta se senta estimat, és el
moment que veu que és el protagonista i que s’ho deixen tot per estar al seu
costat. Quan un xiquets creix en un ambient d’estima ja té molt avançat per a desenvolupar
la personalitat. No és prou amb estimar-lo se li ha de demostrar amb estos
moments que per a ells són màgics.
A nivell d’aprenentatge, és un moment idoni per començar a treballar el
llenguatge*. Primer ells escoltaran i miraran dibuixos, tal volta puguen
preguntar, després ells mateixos podran contar-los, si volen.
El conte ha de ser per plaer i no han d’associar llibre i preguntes.
El conte ha de ser per plaer i no han d’associar llibre i preguntes.
Hi ha xiquets que els agrada un conte i sempre volen el mateix, hi ha qui
vol varietat. Tan se val, d’un conte es pot treure infinitat d’activitats per
parlar.
Eixe moment màgic que es crea serà el punt de partida per crear grans
lectors i lectores, perquè veuran els llibres de manera agradable.
QUÈ
ACONSEGUIREM AMB ELS CONTES?
-Fomentar la imaginació.
-Crear lligams, els xiquets més recolzats.
-Desenvolupar el llenguatge, tot va al subconscient.
-Desenvolupar l’atenció i ajuda a combatre les pors.
-Ajudar a la millora de l’expressió oral.
-Obrir la ment a
noves possibilitats: llenguatge és pensament, es veuen diverses perspectives, s’analitza les
diferencies...
-Llegir ens fa ser més reflexius.
-A llegir s’aprèn llegint i l'estima pels llibres s’aprèn
veient que qui ens envolta els estimen.
-Escoltar una narració inicia al llenguatge culte.
**Extracte de la xerrada destinada als pares d’infantil
per l’estimulació del llenguatge i animació lectora.
Mariló Sanz,
logopeda i responsable de la biblioteca del centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario