Les premisses de com contar un conte són:
-Escollir un conte apropiat. Segons edat, segons maduresa
o segons el que penses pot anar bé. No de por, a no ser que siga una por que fa
rissa, que és altra història. Pot ser sobre un tema tractat al llarg del dia o
simplement el que el xiquet vullga. Hi ha qui li agrada ensenyar enciclopèdies.
Cada llibre té la seua edat però si el llibre va acompanyat de l’explicació del
pare o mare, endavant. Llibres amb moltes imatges són els millors perquè així
entenen millor. Si han de llegir ells que siguen amb poc text o amb capítols
curtets. A la biblioteca publica es poden
aconseguir llibres que després de llegir es tornen, ací al col.le també.
-Preparar el conte abans, no improvisar. Si el prepares
la lectura eixirà millor. Pots dramatitzar alhora que lliges, podràs preparar
veus diferents segons personatges, fins i tot improvisar quan difressa
simbolica... Si t’agrada el conte es notarà i transmetràs eixe gust i plaer.
-Les imatges són molt importants, començant per la portada,
abans d’iniciar la lectura és interessant analitzar-la per treballar
indirectament el llenguatge i potenciar la creativitat.
-El conte es pot llegir al peu de la lletra o bé es pot
fer un resum mirant les imatges. Tot és vàlid. El que importa és que s’estableisca
la relació pares-fills-llibres.
-El relat ha de ser simple i fluid. Sense anar-se’n per
altres camins que no siguen els del conte. Tot el que es vulga fer, ha de ser
després, en acabar, a no ser que la interrupció la faça el xiquet, aleshores, se
li ha de contestar. El xiquet mana en l’hora del conte.
-Buscar un lloc còmode i acollidor, pot ser el llit o un
sofà, pot ser un racó envoltat de coixins, no importa el lloc, però està bé que
s’identifique eixe lloc-especial amb el conte diari.
-Buscar el moment del dia més tranquil, sense sorolls,
sense presses...l’hora de dormir és bona hora perquè la lectura i el temps
d’harmonia passat junt al pare o mare l’ompliran de felicitat i això comporta
un somni agradable.
-Posar-li ganes i emoció, fer que no es note el cansament que segurament arrosegueu els pares pel treball del dia. És necessari estar (o aparentar estar) al cent per cent per a crear el vincle que farà de cada moment-conte un moment màgic i especial que el xiquet esperarà impacient.
-Atenció! mai s'ha de fer lectura i analisi directe: però si es poden fer preguntes i activitats suggeridores com: explicar una pàgina un i l'altre altra, preguntar sobre els dibuixos: què es això?, qui
és? com va vestit? va com nosaltres? es bo treure partit fent explicacions comparatives.
*Extracte de la xerrada destinada als
pares d’infantil per l’estimulació del llenguatge i animació lectora.
Mariló Sanz,
logopeda i responsable de la biblioteca del centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario