El CONTE és un recurs que es pot utilitzar
per ajudar a PARLAR BÉ.
DURANT EL 1er ANY
Durant
esta etapa predomina el balbuceig i els sons
guturals, els bebes comencen a unir sons i comencen amb paraules. L’estimulació primerenca ajuda al desenvolupament. S’ha d’utilitzar llenguatge senzill i
repetitiu i parlar-los molt.
És bo jugar a imitar gestos, sons amb la boca: bufar,
xiular, cantar, parlar, tosir, riure...riure amb les vocals: aaaahhhh,
eeeehhhh, ji ji ji ji, jo jo jo jo, uuuuhhhh, a fer síl·labes exagerant
l'articulació, és bo ensenyar-li onomatopeies associant-les al nom dels
animals, vehicles, sons de casa...i donar sempre el model correcte de parla.
S’ha de prestar atenció als son quotidians: el telèfon, el timbre..quan arriba el pare a casa i preguntar què es ...
o inventar jocs combinat moviments i sons...beure aigua i dir ahhh, menjar i
dir mmmm...
LLIBRES:
Han de ser llibres d'imatges i és bo que escolten cançons i
jocs de falda. Els llibres de cartró, de tela, de bany per a que manipulen i
assimilen què és un llibre també són convenients.
D'1 a 3 ANYS
Comencen a imitar sons i
paraules, cap als dos anys comencen a combinar dos paraules: “papa gran”. De 2 a 3 anys és quan més es
nota l'avanç, en expressió i en comprensió. Als dos anys comencen
a fer frases de tres paraules. El llenguatge és mig de comunicació,
solen parlar en tercera persona. Als dos anys i mig comencen la comprensió i és
l'etapa dels “per què”, es fan entendre i entenen, anomenen cinc imatges d'una
làmina.
LLIBRES: Han de ser contes
curts i estructures repetitives. Han de ser de temàtica propera al seu món i
els dibuixos han de ser expressius. Són adequats llibres de conceptes: colors,
oficis, casa, carrer...
DE 3 A 4 ANYS.
Comprenen. Comencen amb els “per a què” i ja
van analitzant si la resposta és la que s'esperaven. D'una lamina ja poden dir
tots els elements coneguts.
LLIBRES Poden ser sobre coneixements:
animals, vehicles... Les històries poden ser més llargues però de contingut fàcil.
Els agraden els llibres desplegables i de solapes i els contes de fades ( Perrault,
Andersen, Grim...). També els agraden les històries rimades. Són bons els diccionaris
visuals que propicien l’expressió oral.
DE 4 A 5 ANYS
S'inicia el procés lector i als
cinc anys l'evolució es nota. Tenen 2ooo i 2500 paraules i fan frases llargues. Les causes
de retràs
en la parla poden ser degudes a falta de maduresa motora en els òrgans
bucofonadors, també els problemes auditius poden ser la causa.
LLIBRES els llibres
conceptes, els llibres d'imatges, de contraris...Els libres s'han d'adaptar a la capacitat
lectora dels xiquets. La comprensió millora, pot emprar la interrogació en les preguntes i es capaç de fer frases llargues. Els llibres si
els han de llegir ells, han de ser amb lletra majúscula o manuscrita d'acord amb
l'escola i amb poc de text. Els agrada la poesia amb rima. Els dibuixos són
importants i comença la incorporació dels llibres amb fotografies.
DE CINC A SET ANYS
Si hi ha problemes de
llenguatge s'ha de treballar en concret. Tal volta queda per fiançar alguna dislàlia com la del
fonema /r/, també /s/ .
LLIBRES. Amb lletra gran
que tinguen els xiquets com protagonistes dels contes. Són adequats les adaptacions
dels contes tradicionals com els de la cadireta de boga. Els agraden les fades
i les llegendes.
DE SET A DEU ANYS.
S'ha de treballar l'expressió
oral, exigint morfosintaxis completa.
LLIBRES: Agraden els
contes de personatges extraordinaris: fades, ogres, nanets... situacions
singulars i sorprenents, meravelloses.
Els contes amb acció, lletra gran i ja la imatge pot passar a ser blanc
i negre. agraden els còmics i entenen la poesia amb arguments.
DE DEU A DOTZE
ANYS:
S'ha de treballar l'expressió
oral, exigint morfosintaxis completa.
LLIBRES. D'aventures, reals o fantàstiques. Narracions amb
diàlegs. Agraden els llibres d'humor, llibres específics de temes o
esports, segons interessos particulars.
A PARTIR DE DOTZE:
S'ha de treballar l'expressió oral, exigint morfosintaxis
completa, cada vegada exigint més qualitat.
LLIBRES: Agraden novel·les de fets reals protagonistes de la seua
edat, literatura fantàstica. llibres informatius sobre problemes de l'edat,
drogues, relacions afectives...
*Extracte
de la xerrada destinada als pares d’infantil
per a l’estimulació del llenguatge i animació lectora.
Mariló
Sanz,
logopeda
i responsable de la biblioteca del centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario